Sunday, September 6, 2009

3 Months and 6 Days

Hari ni genap 3 bulan 6 hari aku bertunang dan lagi 3 bulan 6 hari aku akan bernikah. Rasa macam cepat je masa berlalu.

Untuk majlis perkahwinan aku nanti, of kos aku akan cuma berjimat selagi boleh. Aku tak suka la nak membazir tak tentu hala semata² untuk majlis aku tu nanti sebab aku bukan banyak duit pun. Berjimat tak semestinya majlis jadi tak best. Kalau pandai plan, insyaAllah majlis akan nampak grand. Ah, aku takde la nak grand sangat pun sebab aku bukan anak orang kaya. Janji nampak cam cun, kira ok la tu.

Macam majlis pertunangan aku aritu, kos semua sekali lebih kurang RM 3k sahaja. Dari kos set bilik, baju, barang hantaran, hiasan dulang dan hiasan bilik (sebab aku sarung cincin dalam bilik). Jamuan makan tak masuk bajet sebab semua sponsored by mak bapak + abang ipar aku.

1. Set bilik tidur
Aku beli set yang murah je sebab Encik A kata set bilik tidur tu nak tinggal je kat kampung lepas kawen nanti. Kalau nak angkut ke KL, of kos nak beli yang mahal & kukuh sikit. Katil + meja solek + almari baju RM 750 sahaja. Tilam aku guna tilam kawen akak aku. Aritu set bilik akak aku angkut gi KL. Tapi dia tinggalkan tilam dengan almari baju. Aku ingat kawen nanti kena beli tilam lain kot. Sebab tilam tu dah tak best sangat. Almaklum dah 10 taun.



2. Baju tunang
Percaya atau tidak set baju tunang, veil, kasut & cekak spider aku aritu aku sewa dengan harga RM150 sahaja. Sangat murah okeh! Aku sewa dari Butik RINS. Diorang kata baju tu murah sebab baju lama. Walaupun baju lama pada aku baju tu still nampak lawa. Kalau nak compare kos buat baju sendiri, harga kain + upah jahit takkan dapat dengan harga RM150. Belum masuk veil + cekak spider (or tiara) lagi. Ah, baju tu nak pakai sekali je pun. Sayang je nak membazir duit. Erm, lagi satu kalau nak sewa baju kat butik, please make sure baju tu tak over sangat. Takut nanti pecah kepala nak carik baju yang lagi lawa masa kawen nanti. heheh.

3. Barang hantaran
Oleh sebab Encik A tak berkira bab beli barang untuk aku, so aku pun segan la nak berjimat (kedekut) sangat bab beli barang untuk dia. Tapi takde mahal mane pun, sekadar yang aku mampu jela. Takde la sampai aku nak kena bergolok gadai.


Sirih junjung


Kain pasang untuk nikah


Sampin songket dan songkok


Kemeja + slack + tie


Coklet & cookies


Buah-buahan


Dodol


Tart


Cupcakes


Takat ni untuk kawen, baru je beli kemeja & tie untuk Encik Tunang. Yang lain, tak bli lagi. Aiyokk.. camane nak kawen nih!


2 comments:

Anonymous said...

hi, congratulation on ur coming soon wedding, btw i nk tanya exact location sis u beli kipas kayu cendana tu. im looking for doorgift less than rm1. kipas tu sgt menarik. email me pls : m155y_m355y AT yahoo DOT com
TQ k...

Gaun Putih said...

hi dear.. sori i baru perasan ur comment. i dah email kat u. ;)

 

©2009 Gaun Putih | by TNB