Wednesday, June 17, 2009

Checklist

Checklist ni aku dapat dari Lady Noe. Bagus untuk orang yang baru nak start prepare macam aku. Walaupun tarikh masih belum diputuskan lagi tapi aku rasa tak salah kalau aku nak start mana² yang boleh.

Checklist untuk pengantin lelaki dan perempuan:

•Menghadiri kursus pra perkahwinan di tempat dan pada tarikh yang telah ditetapkan oleh Jabatan Agama Islam, Pejabat Agama Islam Daerah atau badan-badan Islam swasta.
Alhamdulillah. Kami berdua dah selamat berkursus walaupun secara berasingan. Eh, tapi sijil kursus aku masih belum ambil lagi kat Bangsar.

•Menempah tok kadi untuk majlis pernikahan anda.
Erm, masih terlalu awal lagi kot kalau nak tempah tok kadi. Dah ada tarikh rasmi nanti baru tempah.

•Menempah videografi atau jurufoto untuk merakamkan detik-detik indah majlis perkahwinan anda.
Kemungkinan besar ambil kawan aku atau kawan Encik A atau kedua²nya sekali. Tapi bab lokasi outdoor Encik A dah siap plan nak buat kat mana. heheh.

•Membeli cincin kahwin.
Last weekend aku ada ajak tengok sales kat Poh Kong & Habib. Tapi Encik A kata tak payah survey. Sebab kakak ipar dia, Kak La nak sponsor lagi. Alhamdulillah.

•Tentukan sama ada anda ingin memasak sendiri atau menggunakan khidmat katerer. Jika ingin menggunakan khidmat katerer bincangkankan menu hidangan untuk majlis anda, serta harga yang ditawarkan.
Abang ipar aku offer nak sponsor catering (dan khemah). Tapi maybe bukan 100% catering, ada jugak nak masak sendiri 2-3 jenis macam majlis tunang aku aritu. Bab ni aku serah 100% pada mak bapak & abang ipar aku. Aku mengikut je.

•Menyediakan senarai tetamu yang akan dijemput
InsyaAllah aku akan jemput semua kawan² aku dan orang² yang aku kenal. Maybe akan start collect address diorang 2-3 bulan sebelum majlis.

•Menempah sekumpulan pemuzik dan DJ
Majlis aku tak ada muzik. Kompang pun mungkin tak ada.

•Lakukan rawatan muka, badan dan rambut.
Tengok keadaan. So far belum ada dalam perancangan aku. Honestly seumur hidup aku tak penah buat rawatan ape² kat salun or etc.

•Jika ingin berbulan madu (dalam negara atau luar negara), tentukan tempat dan budjet untuknya. Segerakan bayaran pendahuluan bagi mengelakkan tempat ditempah orang lain.
Yang ni aku kena konfem balik dengan Encik A. Aritu dia plan nak honeymoon 2 tempat. Lepas kenduri belah aku, gi honeymoon Pulau Pangkor. Lepas kenduri belah dia, honeymoon ke ... erk, aku lupa la ke mana.


.

0 comments:

 

©2009 Gaun Putih | by TNB